Tuesday, November 28, 2017

Al-Hikam Kalam Hikmah (Empat) Oleh Abi Syamrizal S.Ag




Mudi Lampuuk-Al-hikam Kalam Hikmah
فانظر إلى قوله صلى الله عليه عليه وسلم * فمن كانت هجرته إلى الله تعالى رسوله، فهجرته إلى الله ورسوله * ومن كانت هجرته إلى دنيا يصيبها أو امرأة ينكرها * فهجرته إلى ماهاجر إليه * فانظر إلى قوله صلى الله عليه وسلم، فهجرته إلى ماهاجر إليه * وتدبر هذا الأمر وإليه ترجع الأكوان، فافهم حق الفهم إن كنت ذا فهم والسلام *
Perhatikanlah sabda Rasulullah Saw.
"Barangsiapa hijrah kepada Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya kepada Allah dan Rasul-Nya. Barangsiapa hijrahnya kepada dunia, ia mendapatnya, atau kepada perempuan ia menikahinya. Maka hijrahnya sangat tergantung dan terhenti kepada tujuan hijrahnya. Fahimah sabda Rasulullah tersebut, dan perhatikan persoalannya jika kamu memahaminya, selamatlah atas mu.

Hijrah adalah keluar ia dari satu hal dan masuk ia kepada satu hal yang lain. Diantara semua tujuan hijrahnya yang paling baik adalah hijrahnya seseorang kepada Allah dan Rasul.

Seperti keluarga ia dari yang menyalahi dengan hukum, masuk ia kepada yg sesuai dengan hukum. Keluar ia dari pelaku dosa, masuk ia kepada pelaku taat. Keluar ia dari ahli dunia, masuk ia kepada ahli akhirat. Keluar ia dari ahli dhahir, masuk ia kepada ahli bathin, keluar ia dari ahli gembira dengan maksiat, masuk ia kepada ahli menangis dengan taubat. Keluar ia dari keliaran dari Allah, masuk ia di dalam pemeliharaan Allah.

Maka hijrahnya sangat tergantung kepada tujuan hijrahnya. Kalau ia hijrah untuk dunia, ia mencintai dunia dan ia mendapatkan dunia. Sebagaimana ia mencari dan mencintai seseorang wanita, maka ia akan menikahinya.

Wallahua'lam bishawab...





0 komentar:

Post a Comment

~ Terimaksih telah berkunjung ke blog kami
~ Silahkan saudara komentar dengan kata-kata yang sopan dan santun
~ Komentar yang tidak wajar akan kami hapus
~ Mohon kritik dan sarannya untuk kemajuan blog ini
~ Wassalam...

http://www.resepkuekeringku.com/2014/11/resep-donat-empuk-ala-dunkin-donut.html http://www.resepkuekeringku.com/2015/03/resep-kue-cubit-coklat-enak-dan-sederhana.html http://www.resepkuekeringku.com/2014/10/resep-donat-kentang-empuk-lembut-dan-enak.html http://www.resepkuekeringku.com/2014/07/resep-es-krim-goreng-coklat-kriuk-mudah-dan-sederhana-dengan-saus-strawberry.html http://www.resepkuekeringku.com/2014/06/resep-kue-es-krim-goreng-enak-dan-mudah.html http://www.resepkuekeringku.com/2014/09/resep-bolu-karamel-panggang-sarang-semut-lembut.html